Categorieën
Pagina's
Er zijn geen producten in de winkelwagen.
Menu
Welkom , login of registreer
    Nederlands Engels Duits

De toegepaste technieken bij de bouw van marathonwagens blijven zich ontwikkelen. Elk jaar verschijnen nieuwe modellen en snufjes. Ook De Lemerij blijft zijn eigen modellen verfijnen en verbeteren. Na de Leica en de Ergonomic is er nu een opvolger, het paradepaardje van De Lemerij: de Anatomic. Rens Hofstede, ontwikkelaar van de modellen van de Lemerij, kan precies vertellen hoe de verschillende modellen tot stand zijn gekomen.

Foto

De Leica

Vroeger had je het vierkante model marathonwagen, waar nu vooral recreatief mee wordt gereden. Eigenlijk een wagonette waarop twee beugels werden gelast voor de groom. De eerste grote innovatie was het monteren van grote voorwielen en kleine achterwielen, om het gewicht van de groom te verlagen en daarmee ook het zwaartepunt. Wij kregen het verzoek, vaak ook uit het buitenland - Engeland met name - om het gewicht nog verder naar beneden te brengen en lichtgewicht karren te ontwikkelen voor pony’s. Het meest voor de handliggend was een buizenframe; een constructieve oplossingen voor de benodigde sterkte en stijfheid. Dat werd de Leica, door ons ontwikkeld, samen met onze partners in Polen. Daarvan zijn er inmiddels een kleine 1100 verkocht

Foto

De Ergonomic

Je ziet in de sport dat de snelheden in de marathon en de vaardigheid steeds hoger komen te liggen. Dat vraagt om een nog stabielere marathonwagen. Hofstede kijkt ook naar andere sporten en bedacht dat de groom eigenlijk niet meer àchter de menner moet staan, maar er meer ónder. Hoe verder de groom naar achter staat, hoe meer je last hebt van de centrifugaalkrachten in de wendingen. Dus als de groom vlak bij de menner of zelfs er onder staat of zit dan zijn die krachten veel minder. “Vaak zie je ook dat de vrouw van de menner groomt. Met de huidige snelheden is het nodig dat de groom zonder er ver uit te hangen of veel kracht te zetten toch de koets in evenwicht kan houden. Anders gaan de vrouwen straks niet meer mee en dat zou jammer zijn!” Als de groom er ver uit moet hangen is er eigenlijk een technisch probleem met de koets vindt Hofstede.
Met die aanpassing, dus de groom ónder de menner, ontstond na veel overtuigingskracht van Hofstede aan de Polen, de Ergonomic. Ook het uiterlijk werd aangepast, het werd gestroomlijnder. “Bij de eerste presentatie op Paard & Koets in 2008 was er nog weinig belangstelling, alleen de collega’s maakten foto’s. Men moest erg wennen aan het plaatje. Pas toen de eerste gebruikers successen boekten in de wedstrijden werd er meer naar gekeken. Inmiddels zijn er 335 van verkocht.”
Bijkomend voordeel van het feit dat de groom verder naar voren staat is dat er daarachter meer ruimte komt. Dat zagen de vierspanmenners ook en die deden er hun voordeel mee, zodat de achterste groom ook goed zijn werk kon doen.

Foto

De Anatomic

In samenwerking met een industrieel ontwerper uit Delft bouwde Hofstede verder voort op het model van de Ergonomic. Er werden nog meer functionele verbeteringen aangebracht en het plaatje werd nog ronder. “Als je achter een paard zit, zie je alleen maar ronde vormen”, vertelt Hofstede. “Die ronde vormen wilde ik terug laten komen in het model van de koets. Het publiek is daar wel klaar voor.” In Polen waren ze enthousiaster dan de vorige keer en De Lemerij is aan de slag gegaan. Met tuinslangen hebben ze de ronde vormen thuis op een frame aangebracht en daarna gebogen in stalen buizen en na vele aanpassingen is het proefmodel naar Polen gebracht. Op basis daarvan is de eerste Anatomic gebouwd. Begin september is hij in Nederland aangekomen en gepresenteerd aan de klanten. Door het zwaartepunt van de wagen nog verder te verlagen en de gewichtsverdeling te optimaliseren is deze wagen nog stabieler dan zijn voorganger de Ergonomic. Daarnaast zijn er nog diverse technische snufjes toegepast die het bekijken zeker waard zijn.

De productie

Alles wat goed is wordt gekopieerd, zo ook met de Ergonomic. “We zagen soms exact hetzelfde model, maar van een andere leverancier. Dat doet wel pijn, als je er zoveel voorwerk voor gedaan hebt en een ander kopieert het gewoon. Ook in de Anatomic zit weer heel veel denkwerk en innovatie. Met de fabriek hebben we nu wel betere afspraken over alleenrecht. We hebben ervan geleerd!” Elke koets is uniek en wordt op maat gemaakt. De schulplengte, zithoogte en wielmaat zijn nl. afhankelijk van de lengte van de menner en de hoogte van het paard. 

tekst: Karen Stork